OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Zavřít
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Typ záznamu:
kapitola v odborné knize (C)
Domácí pracoviště:
Katedra filozofie (25100)
Název:
Hermeneutika hmatu čili jak rozumět doteku (ve výtvarném umění)
Citace
Kalnická, Z. Hermeneutika hmatu čili jak rozumět doteku (ve výtvarném umění).
In:
STUDIA HUMANITATIS - ARS HERMENEUTICA.
5. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2014. s. 283-302. ISBN 978-80-7464-456-6.
Podnázev
Rok vydání:
2014
Obor:
Umění, architektura, kulturní dědictví
Forma vydání:
Tištená verze
Kód ISBN:
978-80-7464-456-6
Název knihy v originálním jazyce:
STUDIA HUMANITATIS - ARS HERMENEUTICA
Název edice a číslo svazku:
Neuveden
Místo vydání:
Ostrava
Název nakladatele:
Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta
Označení vydání
(číslo vydání):
5:
Vydáno:
v ČR
Autor zdrojového dokumentu:
Počet stran:
20
Počet stran knihy:
460
Strana od:
283
Strana do:
302
Počet výtisků knihy:
100
EID:
Klíčová slova anglicky:
visual art, painting, sculpture, touch, aesthetic experience, Pygmalion, Jan Švankmajer, Rosalyn Driscoll, Roy Nachum
Popis v původním jazyce:
Příspěvek se zabývá významem hmatu a doteku obecně, ale především zkoumá, kteří teoretici výtvarného umění a jaká praxe jeho prezentace vedly k tomu, že hmat přestal být chápán jako důležitý estetický smysl, a to hlavně v oblasti sochařství a malířství. Autorka připomíná příběh Pygmaliona z antické mytologie, kde má dotek funkci ?oživovatele? uměleckého díla, aby se následně zaměřila na hmat jako téma výtvarných děl a jeho podoby, exemplifikované hlavně na materiálu barokního umění a surrealizmu. Právě jejich prostřednictvím hledá odpověď na otázku, jak rozumět doteku. Poukazuje na proces znovuoživení zájmu o hmat jako estetický smysl jednak u teoretiků a teoretiček, ale i umělců a umělkyň (Jan Švankmajer, Rosalyn Driscoll, Roy Nachum), a v neposlední řadě mezi kurátory výstav v galeriích a muzeích. Podporuje myšlenku, že hmat hraje důležitou roli při vnímání výtvarného umění, upozorňuje však na praktická omezení při realizaci této myšlenky.
Popis v anglickém jazyce:
The paper deals with the importance of touch in general; in particular it investigates the causes of considering touch not an important aesthetic sense, i.e. which visual art theoreticians and what kind of praxis of its exhibiting led to this conclusion, especially with regard to the area of painting and sculpture. The author points to Ancient mythological story of Pygmalion, where touch functions as ?life giver? to the statue. Moreover, touch as the theme of artworks and its forms are examined, exemplified especially on the Baroque and Surrealism artworks. This way, she tries to answer the question of understanding touch. Recently, touch has become a topic for artists, theoreticians and curators (Jan Švankmajer, Rosalyn Driscoll, Roy Nachum). The author supports the idea that touch plays a significant role in the process of aesthetic experience. However, she also points to the problems of implementing touch into contact with the visual arts.
Seznam ohlasů
Ohlas
R01:
RIV/61988987:17250/14:A1501BQT
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules