OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
kapitola v odborné knize (C)
Home Department:
Katedra filozofie (25100)
Title:
Výzkum vědomí ve filosofii, experimentální a klinické neurovědě
Citace
Petrů, M. Výzkum vědomí ve filosofii, experimentální a klinické neurovědě.
In:
Limity vědeckého poznání.
Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostrav, 2013. s. 119-130. ISBN 978-80-7464-458-0.
Subtitle
Publication year:
2013
Obor:
Filosofie a náboženství
Form of publication:
Tištená verze
ISBN code:
978-80-7464-458-0
Book title in original language:
Limity vědeckého poznání
Title of the edition and volume number:
Neuveden
Place of publishing:
Ostrava
Publisher name:
Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostrav
Issue reference (issue number):
:
Published:
v ČR
Author of the source document:
Number of pages:
13
Book page count:
255
Page from:
119
Page to:
130
Book print run:
100
EID:
Key words in English:
Consciousness, Neuroethics
Annotation in original language:
V kognitivní vědě se rozlišují dva principiální přístupy ke studiu mysli: výzkum z pozice první a třetí osoby. Každá z těchto metod má své principiální omezení. Hovoří se dokonce o jakési epistemické propasti mezi nimi. V klinické praxi lékař (neurolog) však potřebuje zaujmout pozici osoby druhé - tzv. vztah lékař-pacient. Jak se má lékař s limitami současné kognitivní vědy vyrovnat? V rámci projektu hodlá autor na příkladu klinické diagnostiky a terapie kvantitativních poruch vědomí zkoumat, do jaké míry je ona propast bariérou bránící neurologovi pozici druhé osoby zaujmout a jaké jsou eventuální metodologické možnosti ji překonat.
Annotation in english language:
How can one be sure about the definition of a conscious person having free will, and therefore demanding their content? Particularly, the author discusses the injured patients who seem not to communicate, perceive and therefore are not conscious of themselves. The current science results show that this might only be an illusion and that also these patients could be conscious though. If scientific cognition was discussed to be formed by certain social convention (as introduced above), now there is a different example: the scientific piece of knowledge influences our ethical regulations, handling certain patients in particular.
References
Reference
R01:
RIV/61988987:17250/13:A1401AGQ
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules