OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
stať ve sborníku (D)
Home Department:
Katedra filozofie (25100)
Title:
Smullyanovy hlavolamy a výuka logiky
Citace
Hromek, P. Smullyanovy hlavolamy a výuka logiky.
In:
Smullyanovy hlavolamy a výuka logiky.
Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity v Plzni, 2009. Vydavatelství Západočeské univerzity v Plzni, 2009. s. 11-28. ISBN 978-80-7043-840-4.
Subtitle
Publication year:
2009
Obor:
Filosofie a náboženství
Number of pages:
18
Page from:
11
Page to:
28
Form of publication:
ISBN code:
978-80-7043-840-4
ISSN code:
Proceedings title:
Smullyanovy hlavolamy a výuka logiky
Proceedings:
Mezinárodní
Publisher name:
Vydavatelství Západočeské univerzity v Plzni
Place of publishing:
Plzeň
Country of Publication:
Sborník vydaný v ČR
Název konference:
Organon VI. aneb Odkud a jak brát stále nové příklady
Místo konání konference:
Dub nad Moravou
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků:
Celostátní akce
WoS code:
EID:
Key words in English:
elementary logic, puzzles, deduction, semantical metohods, normal forms
Annotation in original language:
Americký logik a filosof Raymond Smullyan je znám především jako autor logických hlavolamů, problémů šachové retrogonální analýzy a různých filosofických esejů. Řada Smullyanových populárních hlavolamů je přístupna českému čtenáři v překladech a jsou proto poměrně dobře dostupné jak vyučujícím logiky, tak studentům. Příspěvek se zaměřuje na Smullyanovy logické hlavolamy a na to, jak mohou pomoci při výuce logiky, přinejmenším pro její zpestření. Příspěvek se zaměřuje na tři oblasti. První oblast představuje výuka tabulkové metody, druhá problematiku přirozené dedukce, třetí oblastí je problematika sestavování normálních disjunktivních a konjunktivních forem. Ve všech těchto oblastech lze sestavovat úkoly různého stupně obtížnosti. Tyto úlohy nám tak nemusí sloužit jen jako popularizace a zpestření výuky logiky, ale podaří-li se nám je využít systematicky, můžeme s jejich pomocí sestavit zábavný a netriviální kurz elementární logiky.
Annotation in english language:
American logician and philosopher Raymond Smullyan is well known as the autor of the large amount of logical puzzles, of the chess retrogade analysis problems, and of several philosophical essays. Many of the Smullyan?s logical puzzles are translated to Czech and are well accessible to both, teachers and students. The paper describes three possible areas of their use in teaching logic: firstly for practicing the truthtables; secondly for illustrating the natural deduction; and thirdly to construe normal disjunctive and conjuntive forms. In all these areas we are able to construct exercises of various degrees of complexity: from very easy up to the demanding ones. Using such exercise is therefore not only the instrument how to make teaching more popular and vivid, but also to produce amusing though nontrivial course of elementary logic.
References
Reference
R01:
RIV/61988987:17250/09:A1100XOV
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules