OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
stať ve sborníku (D)
Home Department:
Katedra hudební výchovy (45010)
Title:
Mentální specifika Romů a jejich problémové projevy v oblasti školní edukace
Citace
Ševčíková, V. Mentální specifika Romů a jejich problémové projevy v oblasti školní edukace.
In:
Aktuální otázky pedagogiky, psychologie a výchovného poradenství V..
Ostrava: Ostravská univerzita, 2009. Ostravská univerzita, 2009. s. 107-114. ISBN 978-80-7368-766-3.
Subtitle
Publication year:
2009
Obor:
Pedagogika a školství
Number of pages:
288
Page from:
107
Page to:
114
Form of publication:
ISBN code:
978-80-7368-766-3
ISSN code:
Proceedings title:
Aktuální otázky pedagogiky, psychologie a výchovného poradenství V.
Proceedings:
Mezinárodní
Publisher name:
Ostravská univerzita
Place of publishing:
Ostrava
Country of Publication:
Sborník vydaný v ČR
Název konference:
Aktuální otázky pedagogiky, psychologie a výchovného poradenství V.
Conference venue:
Ostrava
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků:
Evropská akce
WoS code:
EID:
Key words in English:
Specific features of gypsy´s mentality, time and space experience, delight priorization, dream interiorization, a way of social communicaton, upbringing in a family and rejection of iindividualism, majority and minority, gypsy children, gypsy society.
Annotation in original language:
Příspěvek se zabývá šesti specifickými rysy romské mentality, které nejen popisuje a ukotvuje v romské sociokulturní realitě, ale především konfrontuje s jejich konkrétními projevy v oblasti školní edukace. V závěrech se zamýšlí jednak nad jejich kvalitativním hodnocením, a to nejen z hlediska romství ale i z pohledu jejich (ne)akceptovatelnosti majoritou, dále definuje klíčové obranné mechanismy a obranné bariéry projevující se v multikulturních konfrontacích mezi Romy a Neromy, a konečně stanovuje sedm nejdůležitějších obecně pedagogických zásad školní práce s romskými dětmi a definuje podstatné momenty respektování sociokulturních a mentálních determinant romství.
Annotation in english language:
Specific features of gypsy´s mentality (time and space experience, delight priorization, dream interiorization, a way of social communicaton, upbringing in a family and rejection of iindividualism) relate to a hierarchy of Gypsy´s value system. It is about results of complicated interactions beard by tradition and different conditions of majority and minority. They express as different behaviour patterns in everyday reality, it means also in a school educational practice. To evaluate them is different from gypsies point of view and majority point of view. That is why Gypsies assume stereotyp defence mechanism and Non-Gypsies build stereotyp defence barriers. So it is important to respect generally pedagogical rules how to work with gypsy children and how to reference socio-cultural and mental determinants of gypsy society.
References
Reference
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules