OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
kapitola v odborné knize (C)
Home Department:
Katedra psychologie (25700)
Title:
Zprostředkující vliv genderových rolí v zátěžové odolnosti
Citace
Saforek, P. Zprostředkující vliv genderových rolí v zátěžové odolnosti.
In:
Moderátory a mediátory zátěžové odolnosti.
1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009. s. 113-143. ISBN 978-80-7368-635-2.
Subtitle
Publication year:
2009
Obor:
Psychologie
Form of publication:
ISBN code:
978-80-7368-635-2
Book title in original language:
Moderátory a mediátory zátěžové odolnosti
Title of the edition and volume number:
Neuveden
Place of publishing:
Ostrava
Publisher name:
Ostravská univerzita
Issue reference (issue number):
1:
Published:
v ČR
Author of the source document:
Number of pages:
31
Book page count:
240
Page from:
113
Page to:
143
Book print run:
500
EID:
Key words in English:
gender, roles, stress
Annotation in original language:
V kapitole je analyzována možnost chápat genderovou identitu a genderové role jako moderátory zátěže. Předmětem výzkumu jsou soubory učitelů středních a základních škol (N = 699) a studentů vysokoškolských škol (N = 394). K analýze ?prostoru? genderových rolí byla zvolena faktorová analýza. Analýzou byly identifikovány 3 faktory - typy genderových rolí, označené jako ?tradicionalistický přístup?, vycházející z běžných genderových stereotypů, ?žena jako ta druhá? a ?rovnost pohlaví?. Z výsledků lze vyvodit závěr, že existuje vztah mezi osobnostními proměnnými vztahujícími se k odolnosti vůči zátěži, vyjádřenými sumárními hodnotami hardiness a SOC a pojetím (interpretací) genderových rolí.
Annotation in english language:
The chapter analyzes the way in which gender identity and gender roles can be viewed as moderators of stress. The research surveys groups of teachers at primary and secondary schools (N = 699) and university students (N = 394). The ?space? of gender roles is discussed on the basis of factor analysis. This analysis identified 3 factors - types of gender roles described as the ?traditionalist approach? (based on common gender stereotypes), ?woman in second place?, and ?equality of sexes?. The results lead to the conclusion that there exists a relationship between personality variables connected with stress resistance (expressed in summary values of hardiness and SOC) and the interpretation of gender roles.
References
Reference
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules