OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
stať ve sborníku (D)
Home Department:
Katedra pedagogické a školní psychologie (45160)
Title:
Jak správně vytvářet učební materiály pro studenty se zrakovým postižením
Citace
Kimplová, T. Jak správně vytvářet učební materiály pro studenty se zrakovým postižením.
In:
Rovné příležitosti v edukaci osob se speciálními potřebami.
Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univezity v Ostravě, 2009. Pedagogická fakulta Ostravské univezity v Ostravě, 2009. s. 89-92. ISBN 978-80-7368-654-3.
Subtitle
Publication year:
2009
Obor:
Pedagogika a školství
Number of pages:
4
Page from:
89
Page to:
92
Form of publication:
ISBN code:
978-80-7368-654-3
ISSN code:
Proceedings title:
Rovné příležitosti v edukaci osob se speciálními potřebami
Proceedings:
Mezinárodní
Publisher name:
Pedagogická fakulta Ostravské univezity v Ostravě
Place of publishing:
Ostrava
Country of Publication:
Sborník vydaný v ČR
Název konference:
Rovné příležitosti v edukaci osob se speciálními potřebami
Conference venue:
Ostrava
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků:
Celostátní akce
WoS code:
EID:
Key words in English:
Student with visual impairment, educational materials for visually impaired, the rules for creating text for visually impaired readers.
Annotation in original language:
Studenti se zrakovým postižením se mohou do běžné výuky zapojit bez větších obtíží. Problém ale často nastává v dostupnosti studijních materiálů s ohledem na charakter jejich handicapu. Většinou je nejvhodnější podobou forma elektronická. Skupinu osob se zrakovým postižením ale netvoří pouze lidé nevidomí, nýbrž např. také lidé se zúženým zorným polem, s velmi vysokou krátkozrakostí, barvoslepostí a dalšími zrakovými vadami. A každá z těchto skupin využívá pro práci s počítačem speciální technologie, které jim obsah textu zpřístupňují. Při tvorbě textů, které budou používat zrakově handicapovaní, je vhodné dodržovat určitá pravidla, aby byla čitelnost textu dobrá, a to např.: struktura kapitol by měla mít vždy stejný řád; psaný text je nejlépe čitelný bez pozadí případně s pozadím kontrastním; všechny grafické prvky, které nesou významové sdělení, by měly mít doplňující textovou alternativu; tabulky dávají smysl čtené po řádcích atd.
Annotation in english language:
Visually impaired students can study without considerable difficulties. Problems may occur concerning availability of educational materials because of their handicap. Generally the most suitable form of study materials is electronic. But not every visually impaired student has to be only blind; he/she can have other problems such as reduced vision, myopia, color blindness etc. Everyone from this group uses special technologies for work with computers, which give him/her an access to the content of a text. It is appropriate to keep specific rules when a text for the visually impaired is created because of good readability. For example: a written text is mostly legible without background or with kontrast backgound. A chapter?s structure should always have the same frame; all graphic items with meanings should have their own text alternative; tables make sence when read line by line etc.
References
Reference
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules