OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
stať ve sborníku (D)
Home Department:
Katedra psychologie (25700)
Title:
K pojetí klienta v sociální práci: manažerismus nebo humanistický přístup?
Citace
Mlčák, Z. a Kubicová, A. K pojetí klienta v sociální práci: manažerismus nebo humanistický přístup?.
In:
Proměny klienta služeb sociální práce/ Social Work Client Metamorphoses.
Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. Gaudeamus, 2006. s. 410-416. ISBN 80-7041-716-1.
Subtitle
Publication year:
2006
Obor:
Psychologie
Number of pages:
17
Page from:
410
Page to:
416
Form of publication:
ISBN code:
80-7041-716-1
ISSN code:
Proceedings title:
Proměny klienta služeb sociální práce/ Social Work Client Metamorphoses
Proceedings:
Publisher name:
Gaudeamus
Place of publishing:
Hradec Králové
Country of Publication:
Sborník vydaný v ČR
Název konference:
Hradecké dny sociální práce
Místo konání konference:
Hradec Králové
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků:
Celostátní akce
WoS code:
EID:
Key words in English:
client; new managerism; humanistic approach; C. R. Rogers´s theory; acceptation; empathy; authenticity
Annotation in original language:
Příspěvek se zabývá problematikou pojetí klienta v současné sociální práci, a to jednak z pohledu tzv. nového manažerismu a jednak z hlediska humanistického přístupu, který je zde reprezentován teorií C. R. Rogerse. Na základě explikace hlavních principů těchto dvou přístupů autoři tohoto příspěvku dospívají k závěru, že nekritické zavádění principů manažerismu v České republice přináší s sebou zvýšené riziko nadměrné formalizace, standardizace a byrokratizace profese sociálního pracovníka.
Annotation in english language:
The paper deals with the concept of client in the contemporary social work. Two standpoints are presented: the new managerial approach and the humanistic approach represented by C. R. Rogers´s theory. The explication of main principles of these two approaches leads the authors to the following conclusion. Uncritical implementation of the managerial model in the Czech republic escalates a danger of excessive formalization, standardization and bureaucracy of social worker profession.
References
Reference
R01:
RIV/61988987:17250/06:00000098
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules