OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
stať ve sborníku (D)
Home Department:
Katedra hudební výchovy (45010)
Title:
Komorní písňová tvorba Jana Grossmanna z pohledu interpretačního
Citace
Mrázová, S. Komorní písňová tvorba Jana Grossmanna z pohledu interpretačního.
In:
Janáčkiana 2024 Sborník z 37. ročníku ostravské muzikologické konference .
s. 179-186.
Subtitle
Publication year:
2025
Obor:
Number of pages:
Page from:
179
Page to:
186
Form of publication:
ISBN code:
ISSN code:
Proceedings title:
Janáčkiana 2024 Sborník z 37. ročníku ostravské muzikologické konference
Proceedings:
Publisher name:
Place of publishing:
Country of Publication:
Název konference:
Conference venue:
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků:
WoS code:
EID:
Key words in English:
Jan Grossmann, chambre song writing, Songs about three dots, Love songs, About horrors, Three songs for two sopranos and piano to texts by Jiří Žáček, characteristics, interpretation analysis, assessment, author's style, interpretation benefits, contemporary Ostrava music.
Annotation in original language:
Příspěvek je věnován osobnosti ostravského skladatele, pedagoga a překladatele Jana Grossmanna (1949 Prostřední Suchá), soustředí se především na jeho komorní písňovou tvorbu čítající čtyři opusy: Písničky o třech tečkách z roku 1974 na texty Olgy Markovičové, Milostné písně z roku 1984, O hrůzách z roku 1988 – oba cykly na texty Evy Kotarbové a Tři písně pro dva soprány a klavír na texty Jiřího Žáčka z roku 2019. Kompozice jsou charakterizovány, analyzovány a hodnoceny z pohledu interpretačního, který ústí nejen do diskuse o Grossmannově autorském stylu, ale především do formulace jeho potenciálních benefitů pro oblast poučené interpretace soudobé ostravské hudby.
Annotation in english language:
The contribution is dedicated to the personality of the Ostrava composer, pedagogue and translator Jan Grossmann (1949 Prostřední Suchá), it focuses mainly on his chamber song work comprising four opuses: Songs about three dots from 1974 to texts by Olga Markovičová, Love songs from 1984, About horrors from 1988 – both cycles to texts by Eva Kotarbová and Three songs for two sopranos and piano to texts by Jiří Žáček from 2019. The compositions are characterized, analyzed and evaluated from the point of view of interpretation, which leads not only to a discussion of Grossmann's authorial style, but above all to the formulation of its potential benefits for the field of informed interpretation of contemporary Ostrava music.
References
Reference
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules