OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
stať ve sborníku (D)
Home Department:
Katedra hudební výchovy (45010)
Title:
Poruchy autistického spektra a výuka hry na hudební nástroj. Možnosti současného uměleckého školství, potřeby žáků i pedagogů.
Citace
Mazurek, J. a Daněk Ph.D., P. A. Poruchy autistického spektra a výuka hry na hudební nástroj. Možnosti současného uměleckého školství, potřeby žáků i pedagogů..
In:
37. ročník mezinárodní muzikologické konference JANÁČKIANA 2024: Janáčkiana 2024, Sborník z 37. ročníku ostravské muzikologické konference 2024-05-30 Ostrava.
Ostravská univerzita, 2025. s. 229-236.
Subtitle
Publication year:
2025
Obor:
Number of pages:
Page from:
229
Page to:
236
Form of publication:
ISBN code:
ISSN code:
Proceedings title:
Janáčkiana 2024, Sborník z 37. ročníku ostravské muzikologické konference
Proceedings:
Mezinárodní
Publisher name:
Ostravská univerzita
Place of publishing:
Country of Publication:
Sborník vydaný v ČR
Název konference:
37. ročník mezinárodní muzikologické konference JANÁČKIANA 2024
Conference venue:
Ostrava
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků:
Celosvětová akce
WoS code:
EID:
Key words in English:
Autistic spectrum disorder - Music education - Elementary School of Art
Annotation in original language:
V současnosti můžeme sledovat v základním uměleckém školství nárůst počtu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Výjimkou nejsou ani žáci s poruchami autistického spektra. Hlavním cílem příspěvku bude prezentovat dosavadní výsledky kvalitativního výzkumu, který dlouhodobě mapuje interakci těchto žáků s prostředím základní umělecké školy. Dosavadní zjištění potvrzují značný potenciál hry na nástroj pro celostní rozvoj žáků s poruchami autistického spektra. V diskuzi nastíníme návrhy modifikace metodiky výuky hry na smyčcové nástroje a představíme naše další plánované výzkumné aktivity.
Annotation in english language:
Currently, we are witnessing an increase in the number of students with special educational needs in basic art education, including those with autism spectrum disorders. The main goal of this paper is to present the results of qualitative research that has been long-term monitoring the interaction of these students with the environment of the basic art school. The findings confirm a significant potential of playing an instrument for the holistic development of students with autism spectrum disorders. In the discussion, we will outline suggestions for modifying the teaching methodology of playing string instruments and present our further planned research activities.
References
Reference
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules