OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
stať ve sborníku (D)
Home Department:
Katedra teorie a dějin umění (50310)
Title:
Elektroakustická hudba na hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze
Citace
Stejskalová, S. Elektroakustická hudba na hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze.
In:
.
s. 17-25. ISBN 978-80-7331-674-7.
Subtitle
Publication year:
2023
Obor:
Number of pages:
8
Page from:
17
Page to:
25
Form of publication:
Tištená verze
ISBN code:
978-80-7331-674-7
ISSN code:
Proceedings title:
Proceedings:
Publisher name:
Place of publishing:
Country of Publication:
Název konference:
Místo konání konference:
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků:
WoS code:
EID:
Key words in English:
electroacoustic music;Václav Syrový;Sound studio HAMU;Recording Direction;Sound Design
Annotation in original language:
Přístupy skladatelů k elektroakustické kompozici jsou velmi individuální. Dříve byly k dispozici specializovaná pracoviště ve velkých institucích, jakými byl např. v Praze či Plzni Československý rozhlas. Na naší fakultě začal budovat zvukové studio prof. Václav Syrový od druhé poloviny šedesátých let 20. století. Praktické zkušenosti mohli dříve studenti či skladatelé získat spíše ojediněle. Za posledních třicet let se situace razantně změnila. Postupem doby se skladatelé i studenti dokázali vybavit vlastním technickým vybavením. Autoři disponují většinou specifickým vybavením, které představuje originální tvůrčí potenciál i nástroj. Původní elektroakustická studia v mnoha případech zanikla, ve výjimečných případech zůstávají jako „skanzen“ pro příští generace. V tomto ohledu mají studenti HAMU, zejména oborů skladba a zvuková tvorba, případně hudební režie, unikátní možnost pracovat s vybavením Studia elektroakustické hudby HAMU, ve kterém se nalézají přístroje od dob založení instituce. Dočkáme se historicky poučené tvorby, respektive interpretace v oblasti elektroakustické hudby? Způsob, jakým se skladatel noří do světa elektroakustické hudby, je velmi osobní, individuální, což dokazuje dosavadní tvorba v tomto žánru. Studijní program specializace Hudební režie obsahuje nově předmět Volná zvuková tvorba. Praktická realizace elektroakustických skladeb je jeho součástí a může být dokonce součástí představení katedry nonverbálního divadla či katedry tance. K rozvíjení oboru elektroakustické hudby může instituce vysoké umělecké školy významně přispět. IN: Svár teorie s praxí? 2023 Sborník textů vydaný při příležitosti 20. ročníku projektu "Svár teorie s praxí"; ed. I. Bažantová, ISBN:978-80-7331-674-7
Annotation in english language:
Composers' approaches to electroacoustic composition are very individual. In the past, specialized departments were available in large institutions such as Czechoslovak Radio in Prague or Pilsen. Václav Syrový began to work on sound design at our faculty in the second half of the 1960s. Previously, students or composers could only really gain practical experience sporadically. Over the last thirty years the situation has changed dramatically. Over time, both composers and students have been able to equip themselves with their own technical equipment. Composers usually have specific equipment that represents their original creative potential and tools. The original electroacoustic studios have in many cases disappeared and in rare cases they remain as an "open-air museum" for future generations. In this respect HAMU students, especially those majoring in composition and sound design, or recording direction, have a unique opportunity to work with the equipment of the HAMU Electroacoustic Music Studio where the technology has been installed since the institution's foundation. Will we see historically informed creation or performance in the field of electroacoustic music? The way a composer delves into the world of electroacoustic music is very personal and individual, which is evidenced by the work in this genre to date. The study program specialization in Recording Direction includes a new course in Free Sound Creation. Practical realization of electroacoustic compositions is a part of this and can even be part of the performances of the Department of Nonverbal Theatre or the Department of Dance. To develop the discipline of electroacoustic music, an institution of higher education can make a significant contribution. IN: Svár teorie s praxí? 2023 Sborník textů vydaný při příležitosti 20. ročníku projektu "Svár teorie s praxí"; ed. I. Bažantová, ISBN:978-80-7331-674-7
References
Reference
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules