OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
stať ve sborníku (D)
Home Department:
Katedra výtvarné výchovy (45030)
Title:
Bude výtvarka za 30 let?
Citace
Pavlikánová, M. a Cieslar, M. Bude výtvarka za 30 let?.
In:
Výtvarná výchova v interakcích: Výtvarná výchova v interakcích 2023-10-13 Ostrava.
Ostrava: Ostravská univerzita, 2024. s. 389-402. ISBN 978-80-7599-471-4.
Subtitle
Publication year:
2024
Obor:
Number of pages:
14
Page from:
389
Page to:
402
Form of publication:
Tištená verze
ISBN code:
978-80-7599-471-4
ISSN code:
Proceedings title:
Výtvarná výchova v interakcích
Proceedings:
Mezinárodní
Publisher name:
Ostravská univerzita
Place of publishing:
Ostrava
Country of Publication:
Sborník vydaný v ČR
Název konference:
Výtvarná výchova v interakcích
Conference venue:
Ostrava
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků:
Evropská akce
WoS code:
EID:
Key words in English:
art education, curriculum, art educator
Annotation in original language:
Where is art education going since the division of the Czech and Slovak Republics? In both countries it had a special place, it was considered an important means of developing creativity and aesthetic perception of children and youth. Is this still true today and will it be true in another 30 years? Both countries have common historical roots in the field of art and culture, and since their separation, art education has faced various problems, such as budget, curriculum changes, adding new subjects, lack of qualified teachers or, on the contrary, teaching by unqualified teachers. The authors analyze the position and future of art education not only in education but also in the preparation of future teachers.
Annotation in english language:
Kam se ubírá výtvarná výchova od rozdělení České a Slovenské republiky? V obou zemích měla zvláštní místo, byla považována za důležitý prostředek k rozvoji kreativity a estetického vnímání dětí a mládeže. Platí to ještě dnes a bude to platit za dalších 30 let? Oba státy mají ve vzdělávání v oblasti umění a kultury společné historické kořeny a od jejich rozdělení se výtvarná výchova potýká s různými problémy, jako jsou rozpočtová omezení, změny učebních osnov, přidávání nových předmětů, nedostatek kvalifikovaných učitelů nebo naopak výuka nekvalifikovanými učiteli. Autoři příspěvku analyzují postavení a budoucnost výtvarné výchovy ne jenom ve vzdělávání, ale i v přípravě budoucích pedagogů.
References
Reference
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules