OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
stať ve sborníku (D)
Home Department:
Katedra sociologie (25150)
Title:
Příprava na zvládání krizových situací– klíčové kompetence a rizika
Citace
Schneider, M. a Schneiderová, Ph.D., M. M. Příprava na zvládání krizových situací– klíčové kompetence a rizika.
In:
FT SAFETY 2025: sborník konference FT Safety 2025 2025-05-29 Ostrava.
Subtitle
Publication year:
2025
Obor:
Number of pages:
Page from:
Page to:
Form of publication:
ISBN code:
ISSN code:
Proceedings title:
sborník konference FT Safety 2025
Proceedings:
Publisher name:
Place of publishing:
Country of Publication:
Sborník vydaný v ČR
Název konference:
FT SAFETY 2025
Conference venue:
Ostrava
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků:
Celostátní akce
WoS code:
EID:
Key words in English:
Competence; Competence Model; Soft Skills; Hard Skills; Managerial Command
Annotation in original language:
Kompetenční model slouží jako základ pro tvorbu metody individuálního posouzení osobnostních a profesních předpokladů. Manažerské velení vyžaduje vybavenost klíčovými a specifickými kompetencemi, které jsou aktivovány a využívány ve větší míře především v situacích krize. Některé manažerské kompetence potřebné v běžné praxi nejsou v tomto případě žádoucí. Manažerské velení v mimořádných krizových situacích definujeme jako specifický způsob řízení mimořádných událostí, který nahrazuje obvyklou strategii řízení centralistickým způsobem řízení a koordinace. Jedná se o situační rozhodování v časové tísni s množstvím ohrožujících faktorů a s vysokými nároky na celkovou odolnost jedince, o rozhodování, které kromě řešení aktuální situace determinuje i závažnost a rozsah následných škod. Kompetence jsou v tomto modelu pojaty jako schopnost, kapacita, dovednost, účinnost, nikoli jako rozsah určité působnosti, činnosti, oprávnění a povinností. Na základě analýz výstupů z panelu expertů bylo vybráno 6 klíčových kompetencí: Komunikace a interakce, Zpracování informací, Autorita (osobnost), Zátěž, Seberegulace/Selfmanagement, Management. Klíčové kompetence jsou podle jejich ovlivnitelnosti, možnosti dalšího rozvoje děleny na Hard Skills, které se týkají osobnostních předpokladů s omezenou možností jejich rozvíjení (jsou limitovány) a Soft Skills, které se týkají obecných a specifických dovedností a lze je rozvíjet. Každá kompetence je definována dílčími subkompetencemi, jsou pro úspěšnou činnost manažera-velitele klíčové. V těchto parametrech jsou požadovány nadprůměrné schopnosti a dovednosti. Dále jsou v rámci každé kompetence vymezeny rizikové faktory, které jsou pro manažera-velitele nežádoucí. Tyto proměnné je třeba držet pod kontrolou, příp. je potlačit. V rámci tvorby kompetenčního modelu byla zároveň nastavena kritéria pro posuzování dílčích kompetencí a subkompetencí.
Annotation in english language:
The world's trends of development show the growing importance of the value of effective management and decision making. Managerial competencies need to be increased especially in situations that are referred to as crisis situations. Primarily, it is a situation endangering the lives of people, causing extensive material damage and, eventually, disposal of affected organizations. In such situations it is necessary to replace the routine management strategies with the managerial command. The competency model serves as a basis for the creation of individual assessment of personal and professional prerequisites method. Managerial command requires the ability of key and specific competencies, which are activated and used to a greater extent, especially in crisis situations. Some managerial competencies which are needed in common practice are not desirable in this case. The identification of priority psychological, professional, physical and social factors in the decision-making situations of the unexpected crisis was solved by qualitative and quantitative analyzes of the Panel of Experts outputs. Based on the analysis of the expert panel outputs, six key competences were selected: Communication and Interaction, Information Processing, Authority (Personality), Stress, Self-Management and Management. Specific expertise and their required level were determined by experts and include the necessary knowledge of fire protection, occupational safety, traumatology and basic knowledge of human rescue, emergency rights (evacuation, etc.) and crisis management. Key competencies are divided, depending on their capability, the possibilities for further development. Hard Skills relate to personal assumptions with limited scope for development. Soft Skills relate to general and specific skills and can be developed. Each competence is defined by sub-competencies that are crucial for the successful operation of the manager-commander in a situation of extraordinary crisis event. In these parameters above-average skills and abilities are required. Within each competence, risk factors that are objectionable for the manager-commander are further defined. These variables must be kept under control or suppressed. The criteria for the assessment of sub-competencies were also set in the framework of the competence model.
References
Reference
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules