OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
stať ve sborníku (D)
Home Department:
Katedra zdravotně-sociálních studií (20100)
Title:
"Kant málo cestoval a přece se stal Kantem" aneb Cestováním ke vzdělání?
Citace
Paulíček, M. "Kant málo cestoval a přece se stal Kantem" aneb Cestováním ke vzdělání?.
In:
43. ročník mezioborového sympozia k problematice 19. století: Léta putování. Člověk na cestách v dlouhém 19. století 2023-03-02 Plzeň.
Praha: Academia, 2024. s. 9-15. ISBN 978-80-200-3517-2.
Subtitle
Publication year:
2024
Obor:
Number of pages:
7
Page from:
9
Page to:
15
Form of publication:
Tištená verze
ISBN code:
978-80-200-3517-2
ISSN code:
Proceedings title:
Léta putování. Člověk na cestách v dlouhém 19. století
Proceedings:
Národní
Publisher name:
Academia
Place of publishing:
Praha
Country of Publication:
Sborník vydaný v ČR
Název konference:
43. ročník mezioborového sympozia k problematice 19. století
Místo konání konference:
Plzeň
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků:
Celostátní akce
WoS code:
EID:
Key words in English:
Travelling; Francis Bacon; René Descartes; Bernard Bolzano; Georg Simmel; Tomáš Garrigue Masaryk
Annotation in original language:
Cestování se odjakživa vyznačovalo určitou bytostnou ambivalencí, což platí i pro jeho vzdělávací rozměr. Již Francis Bacon ho považoval za součást výchovy i životní zkušenosti, zároveň ovšem vyjmenoval velké množství podmínek, které by měl cestovatel splnit, aby se opravdu vzdělal. Od Reného Descarta zase můžeme uvažovat o cestovateli jak o specifickém typu cizince, jakého popisoval Georg Simmel zvláštní jednotou blízkosti a vzdálenosti časové, prostorové i kulturní, přičemž o jisté formě cizinectví můžeme hovořit i vzhledem k domácí kultuře cestovatele. V reakci na vznikající masový turismus jsou potom ke vzdělávací funkci cestování velice skeptičtí Tomáš Garrigue Masaryk nebo Georg Simmel, přičemž na síle nabývá descartovská otázka, zda není objektivnější (a také bezpečnější) vzdělání spíše v knihách. Masaryk či kolínský učitel Vácslav Černík pak upozorňují na další, podstatou národní rozměr cestování, totiž do jaké míry je legitimní poznávat cizí kultury, pokud dostatečně neznáme svou vlastní.
Annotation in english language:
Travelling has always been chracterised by certain inherent ambivalence, which is also true for its educational dimension. Even Francis Bacon considered it part of education and life experience, though he also enumerated a large number of contitions that a traveller should fulfil in order to be truly educated. In response to the emerging mass tourism, T. G. Masaryk as well as Georg Simmel are very skeptical about the educational function of travelling, while the Descartesian question whether it is not more objective to acquire education rather from books is gaining strenght.
References
Reference
R01:
RIV/61988987:17200/24:A25039TO
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules