OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
stať ve sborníku (D)
Home Department:
Katedra pedagogiky a andragogiky (45120)
Title:
FORMATIVNÍ HODNOCENÍ ČTENÁŘSKÝCH KOMPETENCÍ, POSTOJŮ KE ČTENÍ UMĚLECKÝCH A EUMĚLECKÝCH TEXTŮ U STUDENTŮ STŘEDNÍCH ŠKOL A VYŠŠÍCH ODBORNÝCH ŠKOL V ČR
Citace
Murinová, V., Vicherková, D. a Kolář, M. FORMATIVNÍ HODNOCENÍ ČTENÁŘSKÝCH KOMPETENCÍ, POSTOJŮ KE ČTENÍ UMĚLECKÝCH A EUMĚLECKÝCH TEXTŮ U STUDENTŮ STŘEDNÍCH ŠKOL A VYŠŠÍCH ODBORNÝCH ŠKOL V ČR.
In:
MEZINÁRODNÍ MASARYKOVA KONFERENCE PRO DOKTORANDY A MLADÉ VĚDECKÉ PRACOVNÍKY, ročník XV: MMK 2024: MEZINÁRODNÍ MASARYKOVA KONFERENCE PRO DOKTORANDY A MLADÉ VĚDECKÉ PRACOVNÍKY 2024-12-16 .
Hradec Králové: Magnanimitas, 2024. s. 416-425. ISBN 978-80-87952-41-2.
Subtitle
Publication year:
2024
Obor:
Number of pages:
10
Page from:
416
Page to:
425
Form of publication:
Elektronická verze
ISBN code:
978-80-87952-41-2
ISSN code:
Proceedings title:
MMK 2024: MEZINÁRODNÍ MASARYKOVA KONFERENCE PRO DOKTORANDY A MLADÉ VĚDECKÉ PRACOVNÍKY
Proceedings:
Mezinárodní
Publisher name:
Magnanimitas
Place of publishing:
Hradec Králové
Country of Publication:
Sborník vydaný v ČR
Název konference:
MEZINÁRODNÍ MASARYKOVA KONFERENCE PRO DOKTORANDY A MLADÉ VĚDECKÉ PRACOVNÍKY, ročník XV
Místo konání konference:
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků:
Evropská akce
WoS code:
EID:
Key words in English:
formative assessment, self-assessment, reading competence, motivation to read,self-education, students of secondary vocational schools, students of higher vocationalschools
Annotation in original language:
Výzkumná studie prezentuje výstupy kvantitativně orientovaného výzkumu zaměřeného naškolní formativní hodnocení. Specificky je řešen problém hodnocení čtenářských kompetencí614 studentu 3 středních a 2 vyšších odborných škol v České republice. Výzkum přinášípohled na analýzu vlivu vnějších faktorů čtenářské motivace, postojů studentů k četbě jakoprostředku sebevzdělávání, práci s identifikací strategií vedoucích k porozumění různých tipůtextu. Z výsledků výzkumu jsou zřejmé druhy bariér při čtení, dále návrhy k opatřenípodporující rozvoj čtenářských kompetencí u vybrané komunity žáků. Klíčovým faktoremnapomáhajícím k porozumění informací ve školní praxi je formativní hodnocení podporujícíindividuální rozvoj studentů zpětnovazebnou reflexí. Studie poskytuje praktická doporučenípro práci s reflexí informací ve čteném kontextu.
Annotation in english language:
The research study presents the outputs of quantitatively oriented research focused on schoolformative assessment. Specifically, the problem of evaluating the reading competencies of614 students of 3 secondary and 2 higher vocational schools in the Czech Republic is solved.The research provides insight into the analysis of the influence of external factors on readingmotivation, students' attitudes towards reading as a means of self-education, work with theidentification of strategies leading to the understanding of different types of text. The resultsof the research reveal the types of barriers to reading, as well as suggestions for measures tosupport the development of reading skills in a selected community students. A key factorhelping to understand information in school practice is formative assessment supporting theindividual development of students through feedback reflection. The study provides practicalrecommendations for working with information reflection in the reading context.
References
Reference
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules