OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Zavřít
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Typ záznamu:
stať ve sborníku (D)
Domácí pracoviště:
Katedra českého jazyka a literatury s didaktikou (45100)
Název:
Obraz v současné nonfiction knize pro děti a mládež
Citace
Kubeczková, O. Obraz v současné nonfiction knize pro děti a mládež.
In:
Transformácia edukácie v predprimárnom, primárnom a špeciálnom vzdelávaní v 21. storočí: Fenomén obrazovej knihy v edukácii 2024-09-20 Prešov.
Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, 2024. s. 64-74. ISBN 978-80-555-3404-6.
Podnázev
Rok vydání:
2024
Obor:
Počet stran:
11
Strana od:
64
Strana do:
74
Forma vydání:
Elektronická verze
Kód ISBN:
978-80-555-3404-6
Kód ISSN:
Název sborníku:
Fenomén obrazovej knihy v edukácii
Sborník:
Mezinárodní
Název nakladatele:
Prešovská univerzita v Prešove
Místo vydání:
Prešov
Stát vydání:
Sborník vydaný v zahraničí
Název konference:
Transformácia edukácie v predprimárnom, primárnom a špeciálnom vzdelávaní v 21. storočí
Místo konání konference:
Prešov
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků akce:
Evropská akce
Kód UT WoS:
EID:
Klíčová slova anglicky:
image, illustration, nonfiction, book, child addressee
Popis v původním jazyce:
Éra vizuálního věku přináší změny do koncepce knih, i těch dětských. Vedle obrazových alb, narativů se proměňují i tradičnější formáty a mezi nimi zvláště výrazně nonfiction knihy. Jejich zacházení s obrazovou složkou je zřetelně inovativní i variabilní zároveň. Míra vizuální metamorfózy v této tvůrčí oblasti nás vede k tomu, abychom ji vnímali skutečně v širším slova smyslu jako specifický knižní formát, než jen mluvili o nonfiction literatuře. Podíl v naplňování záměrů nonfiction se v případě textu a obrazu těchto knih přinejmenším vyrovnává, nebo může obrazová složka přebírat dominanci. Je třeba pečlivěji pojmenovat vizuální prvky, které nonfiction knihu tvoří (ilustrace, obrazy, komiks, komiksové prvky), a poukázat na jejich funkci, při čemž zjišťujeme záměrnou hybridnost obrazu v nonfiction, tj. schopnost souběžně působit esteticky, naukově, formativně, problematicky i aktivizačně. Příspěvek se snaží poukázat alespoň na některé z těchto tvůrčích pohybů a nastínit, kam se odborný pohled na nonfiction v tomto smyslu může ještě posouvat, případně co může znamenat pro výukovou praxi.
Popis v anglickém jazyce:
The visual age´s era brings changes in the book concepts, even the children´s ones. Besides picture books and narratives, the more traditional formats have transformed, especially nonfiction books. Their treatment of the visual part is visibly innovative and various at the same time. The extent of visual metamorphoses in this area leads us to see it in the extent term as a specific book format, rather than to speak of literature only. There is a similar participation of text and images in their nonfiction intentions, or the images become dominant. We have to name visual items more accurately, which one creates a nonfiction book (illustrations, images, comics, comics components), and we have to identify their role. In this case, we look into the intentional image hybridity in nonfiction, i.e. its ability to offer knowledge and to be aesthetic, formative, problematic, and activational. At least, this text tends to demonstrate some of these creative movements and outline, where the research of nonfiction can shift, eventually, what it means for didactics.
Seznam ohlasů
Ohlas
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules