OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
>
Publ3 search
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Našeptávač:
Přidat autora k záznamu
Zavřít
Dále
Dále
Zavřít
Zavřít
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Typ záznamu:
RUV - Certifikovaný záznam
Domácí pracoviště:
Katedra malby (50230)
Název:
„Pak jsem viděl nové nebe a novou zemi…“ Apokalypsa a umění v českých zemích
Citace
Balabán, D. „Pak jsem viděl nové nebe a novou zemi…“ Apokalypsa a umění v českých zemích. 2023.
Podnázev
Rok vydání:
2023
Obor:
Klíčová slova anglicky:
1AMA1-6 (Ateliér Malba 1 1-6) 2AMA7-0 (Ateliér Malba 1 7-10) 1VKM1-2 (Vybrané kapitoly z malby)
Popis v původním jazyce:
Výstava „… a viděl jsem nové nebe a novou zemi…“ nabízí umělecké reflexe jediného, o to však širšího fenoménu - apokalypsy. Konkrétně, jak naznačuje podnázev, v českých zemích. K vidění je v Západočeské galerii v Plzni, nad jejímž přesahem se pro web ČT24 zamýšlí Josef Rauvolf. Západočeská galerie v Plzni svůj pohled pojala opravdu historicky i žánrově zeširoka. Najdeme zde jak díla z raného středověku, tak z nejnovější současnosti. Vedle sebe visí například dřevořezy slavné Dürerovy Apokalypsy (1511) a lepty Jana Konůpka (1946); díla Jana Koblasy z 60. a 80. let vedle projekce nástěnných maleb z kaple Panny Marie na Karlštejně (po 1360); Obří krab Jaroslava Róny (2002) vedle Sv. Jana na Patmu Porýnského mistra (počátek 16. st.); barokní Josef Winterhalder vedle Pavla Nešlehy a jeho cyklu Lesk a bída apokalyptických koní (1994). Snad každý někdy slyšel výraz apokalypsa, a dokáže si pod ním něco představit, něco ne moc hezkého, o to však děsivějšího. A nemusel proto ani číst novozákonního Jana z Patmu a jeho Zjevení a všechny ty hrůzy seslané na lidstvo a celý svět, jež v něm vypisuje. Jak píše Eugen Weber ve své knize Apokalypsy, „v jeho zjeveních se odráží obraznost ostatních hněvivých vyhnanců. (…) Obrazy hemžící se polnicemi, trůny, pečetěmi, nádobami pohrom, ohnivými pochodněmi, anděly, morovými ranami, hromy, blesky, zemětřeseními, padajícími hvězdami, ohněm, krví, krupobitím, černým sluncem a krvavým měsícem, fantastickými šelmami včetně draků, démonů, žab, kobylek a děsivě kovaných koní, vodou proměněnou v pelyněk, Gogem, Magogem a ztroskotanci byly povětšinou vytěženy ze starší obraznosti. Pro budoucnost - až do dneška - se však ukázaly jako inspirativní.“ Apokalypsa spojuje Toyen, Švabinského i Bolfa Překvapivé, kolik umělců se byť jen u nás tématem apokalypsy zabývalo, a to i takoví, u nichž bychom to nečekali. Víme-li, že ten či onen je věřící, lze očekávat, že je s biblí důvěrně obeznámen a její témata jej oslovují napřímo. U starších tvůrců, míněno až do počátku 20. století, to bylo jaksi samozřejmé, ovšem v minulém i tomto století je překvapení možná namístě. Nepřekvapí nás Daniel Balabán, Věra Nováková či hluboce věřící Václav Boštík, naopak u takového Maxe Švabinského, autora portrétu popraveného komunistického novináře Julia Fučíka, bychom to nečekali, stejně jako u pozdějšího surrealisty Jindřicha Štyrského či popového Jaroslava Vožniaka K výstavě vyšel katalog ISBN: 978-80-88027-54-6
Popis v anglickém jazyce:
The exhibition "? and I saw a new heaven and a new earth?" offers artistic reflections on a single, but wider, phenomenon - the apocalypse. Specifically, as the subtitle suggests, in the Czech lands. It can be seen in the West Bohemian Gallery in Pilsen, whose overlap Josef Rauvolf ponders for the ČT24 website. The West Bohemian Gallery in Pilsen has conceived its view in a truly historical and genre-wide way. We can find here both works from the early Middle Ages and from the latest. For example, woodcuts of the famous Dürer Apocalypse (1511) and etchings by Jan Konůpek (1946) hang side by side; works by Jan Koblasa from the 1960s and 1980s next to a projection of murals from the Chapel of Our Lady in Karlštejn (after 1360); Giant crab by Jaroslav Róna (2002) next to St. Jan on Patm Rhineland Master (early 16th century); Baroque Josef Winterhalder next to Pavel Nešleha and his cycle The Gloss and Misery of Apocalyptic Horses (1994). Perhaps everyone has heard the term apocalypse, and can imagine something under it, something not very nice, but all the more frightening. And he did not have to read New Testament John of Patmus and his Revelation, and all the horrors cast upon mankind and the whole world that he writes in it. As Eugen Weber writes in his book Apocalypses, "his apparitions reflect the imagery of other angry exiles. (?) Images teeming with trumpets, thrones, seals, vessels of calamity, fire torches, angels, pestilences, thunder, lightning, earthquakes, falling stars, fire, blood, hail, black sun and bloody moon, fantastic beasts including dragons, demons, frogs, locusts and terrifyingly forged horses, water turned into wormwood, Gogo, Magog and the losers were mostly extracted from the older imagery. But they proved inspirational for the future - until today." The Apocalypse brings together Toyen, Shvabinski and Bolf It is surprising how many artists have even in our country dealt with the subject of the apocalypse, even those we would not expect. If we know that one or the other is a believer, we can expect that he is intimately familiar with the Bible and its themes address him directly. For older creators, meant until the beginning of the 20th century, this was somehow self-evident, but in both the past and this century, surprise is perhaps appropriate. We will not be surprised by Daniel Balabán, Věra Nováková or the deeply religious Václav Boštík; on the contrary, we would not expect it for such Max Švabinský, the author of the portrait of the executed communist journalist Julius Fučík, as we would expect it for the later surrealist Jindřich Štyrský or the pop Jaroslav Vožniak The ISBN catalogue was published for the exhibition: 978-80-88027-54-6
Seznam ohlasů
Ohlas
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules