OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Zavřít
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Typ záznamu:
stať ve sborníku (D)
Domácí pracoviště:
Katedra speciální pedagogiky (45130)
Název:
Interference of language competences of students with Specific Learning Disabilities in higher education environment
Citace
Kovářová, R. a Chlebcová, H. Interference of language competences of students with Specific Learning Disabilities in higher education environment.
In:
15th International Conference on Education and New Learning Technologies: 15th International Conference on Education and New Learning Technologies: Edulearn23 Proceeding 2023-07-03 Palma.
Palms: IATED, 2023. s. 4064-4072. ISBN 978-84-09-51151-7.
Podnázev
Rok vydání:
2023
Obor:
Pedagogika a školství
Počet stran:
9
Strana od:
4064
Strana do:
4072
Forma vydání:
Elektronická verze
Kód ISBN:
978-84-09-52151-7
Kód ISSN:
2340-1117
Název sborníku:
15th International Conference on Education and New Learning Technologies: Edulearn23 Proceeding
Sborník:
Název nakladatele:
IATED
Místo vydání:
Palms
Stát vydání:
Sborník vydaný v zahraničí
Název konference:
15th International Conference on Education and New Learning Technologies
Místo konání konference:
Palma
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků akce:
Celosvětová akce
Kód UT WoS:
EID:
Klíčová slova anglicky:
Language competences, Specific Learning Disabilities, higher education.
Popis v původním jazyce:
Vysokoškolské studium s sebou nese kvalitativní a kvantitativní změny, se kterými se studenti 1. ročníků vysokých škol musí co nejdříve vypořádat. Zcela jistě jsou na studenty kladeny vyšší kompetenční nároky. Každý student musí disponovat celou řadou kompetencí, aby ve studiu uspěl. Problematické se jeví prokazování jednotlivých kompetencí u studentů se specifickými potřebami. V našem příspěvku se zaměříme na jazykové kompetence u studentů se specifickými poruchami učení. Ty byly měřeny standardizovaným testem (DysTest), který se používá pro nastavení diagnostiky projevů specifických poruch učení a následné nastavení servisních opatření u VŠ studentů se SPU. Jazykové kompetence mají při studiu na vysoké škole nezastupitelné místo. V rámci našeho výzkumu bylo sledováno a vyhodnoceno 6 jazykových kompetencí (lexikální fluence, fonologická kompetence, syntaktická kompetence, morfologická kompetence, diktát a resumé). V naší práci vycházíme ze dvou předpokladů. Resumé zde představuje dovednost psát studentské práce (seminární práce, eseje, výtahy…) a diktát koresponduje s adekvátním pořizováním zápisů z přednášek a seminářů. Cílem příspěvku je poukázat na vztahy mezi sledovanými jazykovými kompetencemi. Na základě korelační analýzy byly prokázány vztahy mezi morfologickou kompetencí, syntaktickou kompetencí a výsledky v diktátu a morfologickou kompetencí, syntaktickou kompetencí a výsledky v resumé. Naopak vliv fonologické kompetence na výsledky v resumé ve sledovaném vzorku nebyl průkazný. To nám může dále ukazovat cestu nejen pro efektivní nastavení servisních opatření, ale také směr pro rozvoj kompetencí nezbytných pro studium na VŠ u vybraného vzorku studentů.
Popis v anglickém jazyce:
Seznam ohlasů
Ohlas
R01:
RIV/61988987:17450/23:A2402KXT
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules