OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
stať ve sborníku (D)
Home Department:
Katedra speciální pedagogiky (45130)
Title:
Interference of language competences of students with Specific Learning Disabilities in higher education environment
Citace
Kovářová, R. a Chlebcová, H. Interference of language competences of students with Specific Learning Disabilities in higher education environment.
In:
15th International Conference on Education and New Learning Technologies: 15th International Conference on Education and New Learning Technologies: Edulearn23 Proceeding 2023-07-03 Palma.
Palms: IATED, 2023. s. 4064-4072. ISBN 978-84-09-51151-7.
Subtitle
Publication year:
2023
Obor:
Pedagogika a školství
Number of pages:
9
Page from:
4064
Page to:
4072
Form of publication:
Elektronická verze
ISBN code:
978-84-09-52151-7
ISSN code:
2340-1117
Proceedings title:
15th International Conference on Education and New Learning Technologies: Edulearn23 Proceeding
Proceedings:
Publisher name:
IATED
Place of publishing:
Palms
Country of Publication:
Sborník vydaný v zahraničí
Název konference:
15th International Conference on Education and New Learning Technologies
Conference venue:
Palma
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků:
Celosvětová akce
WoS code:
EID:
Key words in English:
Language competences, Specific Learning Disabilities, higher education.
Annotation in original language:
Vysokoškolské studium s sebou nese kvalitativní a kvantitativní změny, se kterými se studenti 1. ročníků vysokých škol musí co nejdříve vypořádat. Zcela jistě jsou na studenty kladeny vyšší kompetenční nároky. Každý student musí disponovat celou řadou kompetencí, aby ve studiu uspěl. Problematické se jeví prokazování jednotlivých kompetencí u studentů se specifickými potřebami. V našem příspěvku se zaměříme na jazykové kompetence u studentů se specifickými poruchami učení. Ty byly měřeny standardizovaným testem (DysTest), který se používá pro nastavení diagnostiky projevů specifických poruch učení a následné nastavení servisních opatření u VŠ studentů se SPU. Jazykové kompetence mají při studiu na vysoké škole nezastupitelné místo. V rámci našeho výzkumu bylo sledováno a vyhodnoceno 6 jazykových kompetencí (lexikální fluence, fonologická kompetence, syntaktická kompetence, morfologická kompetence, diktát a resumé). V naší práci vycházíme ze dvou předpokladů. Resumé zde představuje dovednost psát studentské práce (seminární práce, eseje, výtahy…) a diktát koresponduje s adekvátním pořizováním zápisů z přednášek a seminářů. Cílem příspěvku je poukázat na vztahy mezi sledovanými jazykovými kompetencemi. Na základě korelační analýzy byly prokázány vztahy mezi morfologickou kompetencí, syntaktickou kompetencí a výsledky v diktátu a morfologickou kompetencí, syntaktickou kompetencí a výsledky v resumé. Naopak vliv fonologické kompetence na výsledky v resumé ve sledovaném vzorku nebyl průkazný. To nám může dále ukazovat cestu nejen pro efektivní nastavení servisních opatření, ale také směr pro rozvoj kompetencí nezbytných pro studium na VŠ u vybraného vzorku studentů.
Annotation in english language:
References
Reference
R01:
RIV/61988987:17450/23:A2402KXT
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules