OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Zavřít
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Typ záznamu:
stať ve sborníku (D)
Domácí pracoviště:
Katedra technické a pracovní výchovy (45070)
Název:
Nový systém financování regionálního školství
Citace
Filipczyková, H. Nový systém financování regionálního školství.
In:
Icolle 2022: Sborník z mezinárodní vědecké konference Icolle 2022 2022-09-07 Brno.
Brno: MENDELU Institut celoživotního vzdělávání, 2022.
Podnázev
Rok vydání:
2022
Obor:
Pedagogika a školství
Počet stran:
14
Strana od:
neuvedeno
Strana do:
neuvedeno
Forma vydání:
Elektronická verze
Kód ISBN:
neuvedeno
Kód ISSN:
Název sborníku:
Sborník z mezinárodní vědecké konference Icolle 2022
Sborník:
Mezinárodní
Název nakladatele:
MENDELU Institut celoživotního vzdělávání
Místo vydání:
Brno
Stát vydání:
Sborník vydaný v ČR
Název konference:
Icolle 2022
Místo konání konference:
Brno
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků akce:
Celostátní akce
Kód UT WoS:
EID:
Klíčová slova anglicky:
regional education, education financing, regional education reform, case study, structured interwiew.
Popis v původním jazyce:
Financování regionálního školství v České republice je aktuálním a často diskutovaným tématem. Školství v České republice se dlouhou dobu potýkalo s trvalou mírou podfinancování, situace se začala zlepšovat teprve od r. 2018. Školy a školská zařízení jsou důležitým odvětvím veřejného sektoru, a proto jsou z velké části financovány z veřejných zdrojů. Financování předškolních, základních, středních a vyšších odborných škol, které spadají do regionálního školství, je upraveno školským zákonem, samotné finance získávají školy ze státního rozpočtu a z rozpočtu územních samosprávních celků, tedy od zřizovatelů příslušných škol. Jedná se o vícezdrojové financování, které má za úkol zabezpečit školám bezproblémový chod. Systém, který byl používán pro financování regionálního školství do roku 2019, byl systém takzvaného normativního financování na žáka. Tento systém vyžadoval, aby Ministerstvo školství provádělo povinné sběry dat, které poskytovaly školy pomocí povinného výkaznictví. Dle těchto informací následně Ministerstvo školství rozepisovalo finanční prostředky pro jednotlivé kraje. Krajské úřady následně tyto finance rozdělovaly za pomocí svých školských odborů, do jednotlivých škol, které pod ně spadaly. Změnou financování regionálního školství od 1.1.2021 došlo k zásadní změně financování a přidělování finančních prostředků pro školy a školská zařízení. Nový systém financování je postaven na zcela jiném principu, kdy školská zařízení nyní obdrží peníze podle rozsahu výuky a odučených hodin. Cílem příspěvku je zhodnotit praktické dopady nově zavedených změn financování regionálního po reformě, určit výhody a nevýhody nového systému financování v porovnání se systémem financování před reformou. Pro dosažení cíle je zvolena kvalitativní výzkumná strategie, metodou sběru dat je strukturovaný rozhovor s otevřenými otázkami. Rozhovory jsou podrobeny analýze, na základě které jsou potvrzena nebo vyvrácena dopředu stanovena tvrzení.
Popis v anglickém jazyce:
Financing of regional education in the Czech Republic is a current and often discussed topic. Education in the Czech Republic has long struggled with a constant level of underfunding; the situation began to improve only in 2018. Schools and school facilities are an important sector of the public sector and are therefore largely publicly funded. The financing of pre-school, primary, secondary and higher vocational schools, which fall into regional education, is regulated by the Education Act; This is multi-source funding, which aims to ensure that schools run smoothly. The system that was used to fund regional education until 2019 was a system of so-called normative funding per pupil. This system required the Ministry of Education to carry out mandatory data collection, which was provided by schools through mandatory reporting. According to this information, the Ministry of Education subsequently allocated funds for individual regions. The regional authorities subsequently distributed these funds with the help of their school departments to the individual schools that fell under them. With the change in the financing of regional education from 1 January 2021, there was a fundamental change in the financing and allocation of funds for schools and school facilities. The new funding system is based on a completely different principle, with school facilities now receiving money according to the scope of teaching and the hours taught. The purpose of the contribution is to evaluate the practical effects of the newly introduced changes in regional financing after the reform, to determine the advantages and disadvantages of the new financing system in comparison with the financing system before the reform. To achieve the goal, a qualitative research strategy is chosen, the method of data collection is a structured interview with open-ended questions. Interviews are subjected to analysis, on the basis of which predetermined statements are confirmed or refuted.
Seznam ohlasů
Ohlas
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules