OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
kapitola v odborné knize (C)
Home Department:
Katedra psychologie (25700)
Title:
Teorie celoživotního vývoje
Citace
Millová, K. Teorie celoživotního vývoje.
In:
Psychologie osobnosti : hlavní témata, současné přístupy.
Praha: Grada, 2010. s. 167-195. Psyché. ISBN 978-80-247-3434-7.
Subtitle
Publication year:
2010
Obor:
Psychologie
Form of publication:
Tištená verze
ISBN code:
978-80-247-3434-7
Book title in original language:
Psychologie osobnosti : hlavní témata, současné přístupy
Title of the edition and volume number:
Psyché
Place of publishing:
Praha
Publisher name:
Grada
Issue reference (issue number):
:
Published:
v ČR
Author of the source document:
Number of pages:
24
Book page count:
301
Page from:
167
Page to:
195
Book print run:
EID:
Key words in English:
lifespan development, classical theories, modern theories
Annotation in original language:
Kapitola se zabývá celoživotním vývojem člověka z pohledu různých klasických i moderních teorií. Z klasických teorií zde čtenář může najít Freudovu teorii psychosexuálního vývoje, teorii psychosociálního vývoje E. H. Eriksona, Havighurstovu teorii vývojových úkolů a další teorie. Z moderních teorií jde například o Baltesovu lifespanovou teorii vývoje, teorii životní dráhy G. H. Eldera nebo teorii vývojového kontextualismu R. M. Lernera. Kromě popisu jednotlivých teorií, autorka nastiňuje i historické zázemí a budoucí možnosti výzkumu celoživotního vývoje člověka.
Annotation in english language:
The chapter deals with lifespan human development from the perspective of various classical and modern theories. Among the classical theories the reader may find Freud's theory of psychosexual development, psychosocial development theory of E. H. Erikson, Havighurst's developmental tasks theory, and other theories. There are also modern theories such as Baltes' life-span developmental theory, life-course theory of G. H. Elder or theory of developmental contextualism of R. M. Lerner. In addition to describing these various theories, the author outlines the historical background and future options of lifespan human development research.
References
Reference
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules