Klíčová slova anglicky * : |
Positive illusory bias, secondary school, academic success, ADHD
|
Popis v původním jazyce * : |
Cílem práce bylo zjistit povahu vztahu mezi syndromem ADHD a fenoménem Positive Illusory Bias (PIB) na základě srovnání skupiny dětí s ADHD se skupinou zdravých dětí.
Zkoumaný vzorek sestával ze 122 dětí, ADHD skupina versus kontrolní skupina - v obou skupinách celkem 74 chlapců, 48 dívek, ve věkovém rozpětí 10 - 14 let (průměrný věk 10,78 let, SD = 0,82 let). Bylo porovnáno vnímání odhadu školní úspěšnosti ve vybraných předmětech dětmi s ADHD, které bylo srovnáno s non-ADHD dětmi. Jako míra přítomnosti efektu positive illusory bias bylo použito diskrepance mezi tím, jak děti odhadovaly svou školní úspěšnost a průměrnou známkou ve sledovaných předmětech.
Signifikantní rozdíly byly nalezeny v následujících parametrech: Rozdíly ve známkách mezi on-ADHD dětmi a dětmi se syndromem ADHD byly statisticky významné jak v předmětu Český jazyk (p < ,05) tak v předmětu Matematika (p < ,05). Rozdíl mezi subjektivním sebepojetím v oblasti matematiky a objektivní známkou z toho předmětu mezi skupinou zdravých dětí (N=67) a dětí s ADHD (N=48) je statisticky významný (p < ,05). Statisticky významný se ukázal také rozdíl mezi subtestem čtení (p < ,05), pravopisu (p < ,05), psaní (p < ,05) a známkou z českého jazyka. Rozdíly byl nalezen rovněž mezi známkou z matematiky a subtestem obecných schopností (p < ,05) a subtestem sebedůvěry (p < ,05).
Naše výsledky ukázaly výrazný rozdíl mezi vnímáním vlastní školní úspěšnosti, kdy děti s ADHD svoje schopnosti nadhodnocují, zatímco non-ADHD děti mají tendenci své schopnosti spíše podhodnocovat. Předpokládáme, že PIB může představovat jednu z charakteristik dětí s ADHD. U dětí s ADHD se projevuje přítomnost fenoménu PIB. Diskrepance mezi jejich sebepojetím v oblasti školních dovedností a objektivním měřítkem ve formě školních známek je kladná, tj. tyto děti své schopnosti nadhodnocují. Naopak u non-ADHD dětí je diskrepance mezi vnímáním vlastní školní úspěšnosti a objektivním kritériem záporná, tzn., že tyto děti se spíše podceňují.
|