OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Zavřít
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Typ záznamu:
kapitola v odborné knize (C)
Domácí pracoviště:
Katedra českého jazyka a literatury s didaktikou (45100)
Název:
Proměny repertoáru odporovacích spojek a dnešní výuka češtiny
Citace
Svobodová, J. Proměny repertoáru odporovacích spojek a dnešní výuka češtiny.
In:
J. Svobodová, E. Höflerová, P. Kuldanová, K. Sekerová, D. Svobodová, P. Vavříková.
Čeština v edukaci: lingvistika a didaktika.
Ostrava: Ostravská univerzita, 2021. s. 101-156. ISBN 978-80-7599-258-1.
Podnázev
Rok vydání:
2021
Obor:
Jazykověda
Forma vydání:
Tištená verze
Kód ISBN:
978-80-7599-258-1
Název knihy v originálním jazyce:
Čeština v edukaci: lingvistika a didaktika
Název edice a číslo svazku:
neuvedeno
Místo vydání:
Ostrava
Název nakladatele:
Ostravská univerzita
Označení vydání
(číslo vydání):
:
Vydáno:
v ČR
Autor zdrojového dokumentu:
J. Svobodová, E. Höflerová, P. Kuldanová, K. Sekerová, D. Svobodová, P. Vavříková
Počet stran:
56
Počet stran knihy:
212
Strana od:
101
Strana do:
156
Počet výtisků knihy:
60
EID:
Klíčová slova anglicky:
Czech national corpus; czech conjunctions; Czech textbooks for primary schools
Popis v původním jazyce:
Kapitola se zabývá dosavadním učivem o spojkách, jak je prezentováno v učebnicích češtiny pro základní školy. Vychází od deklarovaného komunikačního principu, na který se při výuce mateřštiny poukazuje opakovaně. Detailně si všímá spojek odporovacích, v jejichž repertoáru dochází k nápadným proměnám, učebnicemi zatím nezachyceným. Rozšiřuje pohled na pojetí těchto pasáží v odborných zdrojích typu mluvnic a jiných textů vědecké povahy, a to na výklady se širším pozadím morfologickým i syntaktickým. Konkrétně sleduje spojky ale, ovšem a nicméně, především pak s ohledem na jejich aktualizované použití jako tzv. vnořených spojek. Ukazuje poměry v konkrétních komunikátech, jak je odráží výběrový korpus autorky (VKA) a Český národní korpus (SYN2020). Nakonec shrnuje závěry, které se jeví jako užitečné pro další komunikačně pojatou výuku češtiny ve škole.
Popis v anglickém jazyce:
The chapter deals with the current subject matter of conjunctions, as it is presented in the Czech textbooks for primary schools, with an emphasis on adversative conjunctions, in whose repertoire there are noticeable changes, uncaptured by the textbooks so far. Specifically it monitors the conjunctions ale, ovšem and nicméně (but , however and nevertheless), especially with regard to their updated usage as so-called nested conjunctions. It shows the conditions in specific communications, as reflected in both the purposefully acquired selection corpus of the author (VKA), and the Czech national corpus (SYN2020). Within the conclusion, the author recommends for the school practice to pay attention to the internal integrity of the Czech language and literature subject and to support it comprehensively by interconnecting its components. The Czech language teachers are advised not to rely on the completeness of textbooks and teacher manuals. They should have a necessary overview to be able to classify the curriculum didactically, to supplement it appropriately and to keep up with linguistics and available resources of the Czech studies.
Seznam ohlasů
Ohlas
R01:
RIV/61988987:17450/21:A2202AYO
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules