OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
kapitola v odborné knize (C)
Home Department:
Katedra pedagogiky a andragogiky (45120)
Title:
Pro nové výzvy nová řešení. Trendy, teorie a inovativní praxe vzdělávání a učení
Citace
Malach, J. Pro nové výzvy nová řešení. Trendy, teorie a inovativní praxe vzdělávání a učení.
In:
Vzdělání ve společnosti 4.0.
Ostrava: OHŘE MEDIA spol. s r.o., 2020. s. 106-160. ISBN 978-80-906287-2-4.
Subtitle
Publication year:
2020
Obor:
Pedagogika a školství
Form of publication:
Tištená verze
ISBN code:
978-80-906287-2-4
Book title in original language:
Vzdělání ve společnosti 4.0
Title of the edition and volume number:
Place of publishing:
Ostrava
Publisher name:
OHŘE MEDIA spol. s r.o.
Issue reference (issue number):
:
Published:
v ČR
Author of the source document:
Number of pages:
54
Book page count:
386
Page from:
106
Page to:
160
Book print run:
100
EID:
Key words in English:
Challenges for education, sustainable development, Industry 4.0, the right to quality education, trends in education, effective schools, teaching principles, pedagogical innovations
Annotation in original language:
Kapitola charakterizuje aktuální společenské výzvy směřující ke školnímu vzdělávání, mezi nimiž zaujímají zásadní místo globalizace, úsilí o udržitelný rozvoj, potřeba rozvíjení občanské demokratické společnosti, uplatňování práva na kvalitní vzdělání a nástup Průmyslu 4.0. Cílené nebo spontánní reakce na tyto výzvy představují současné trendy ve vzdělávání, jež jsou obvykle spojovány s megatrendy, které charakterizují vývoj lidské civilizace jako celku. Jak školy nebo školské systémy reagují nebo mohu v brzké budoucnosti reagovat na trendy, se snaží prognózovat představitelé vzdělávací politiky, teorie i praxe vytvářením scénářů vývoje vzdělávání, které by se měly stát nenahraditelným nástrojem dlouhodobého strategického uvažování o vzdělávání. Scénáře jsou konstruovány s vědomím spojitosti kurikula s procesy jeho osvojování, se zvyšováním míry digitalizace, s postavením škol ve společnosti a s rolí školního vzdělávání v celoživotním učení. Výzvy ke vzdělávání a vzdělávací trendy by se měly projevit v očekáváních společnosti od školského systému jako celku formulovaných jako principy vzdělávání nebo učení. Především by se však měly projevit v charakteristikách kvalitních škol. V kapitole je prezentováno několik přístupů k formulování principů školního vzdělávání a uvedeno více znaků či korelátů efektivní školy nebo efektivního učení. Za klíčové faktory inovací ve vzdělávání jsou považovány lidské zdroje, učící se organizace, technologie, regulace a organizace, výzkum v oblasti vzdělávání a rozvoj vzdělávání. Objevují se „inovativní pedagogiky“, charakteristiky inovativního učebního prostředí a nástroje pro měření úrovně inovativnosti.Jsou formulovány zásady tvorby inovačních politik zajišťující reakce vzdělávacích systémů a škol na vlivy okolí nebo na vnitřní tlaky. Text prezentuje soubor hlavních inovací v oblasti školního kurikula a v oblasti procesů vyučování a učení vedoucích k jeho efektivnímu osvojování, které jsou v současnosti digitálními technologiemi.
Annotation in english language:
The chapter characterises the current critical societal challenges of school education including globalisation, efforts for sustainable development, the need to develop a civil democratic society, the exercise of the right to quality education, and Industry 4.0. Targeted responses to these challenges represent current trends in education, which are usually associated with megatrends.Representatives of educational policy, theory, and practice try to predict how schools or school systems react to trends in the near future by creating education development scenarios, which should become an irreplaceable tool for long-term strategic thinking about education. Individual scenarios are constructed with the awareness of the close connection of the curriculum with the processes leading to its acquisition, increasing degree of digitisation of human activities, the position of schools in society, and the role of school education in lifelong learning. Challenges towards education and educational trends should be reflected in society's expectations of the school system as a whole - frequently formulated as principles of education or learning, declared by policy agendas and only inadequately fulfilled. They should be reflected in the characteristics of quality schools. The chapter presents approaches to formulating school education principles and presents more features or correlates of effective school. The critical factors for innovation in education are human resources, learning organisations, technology, regulation and organisation, research in the field of education and the development of education. "Innovative pedagogies" occur, characteristics of an innovative learning environment and tools for measuring the level of innovation in education.The text presents a set of main innovations in the field of the school curriculum and teaching and learning processes leading to its effective acquisition, which are currently enriched by the growing potential of digital technologies.
References
Reference
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules