OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Zavřít
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Typ záznamu:
stať ve sborníku (D)
Domácí pracoviště:
Katedra psychologie (25700)
Název:
Zjišťování třídního klimatu prostřednictvím sociální psychologické vzdálenosti
Citace
Kundrát, J., Lisová, B. a Rojková, Z. Zjišťování třídního klimatu prostřednictvím sociální psychologické vzdálenosti.
In:
PhD Existence: Česko-slovenská psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech: Člověk a čas: Sborník příspěvků 2020-02-03 Olomouc.
Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. s. 321-327. ISBN 978-80-244-5731-4.
Podnázev
Rok vydání:
2020
Obor:
Psychologie
Počet stran:
7
Strana od:
321
Strana do:
327
Forma vydání:
Elektronická verze
Kód ISBN:
978-80-244-5731-4
Kód ISSN:
Název sborníku:
Člověk a čas: Sborník příspěvků
Sborník:
Mezinárodní
Název nakladatele:
Univerzita Palackého v Olomouci
Místo vydání:
Olomouc
Stát vydání:
Sborník vydaný v ČR
Název konference:
PhD Existence: Česko-slovenská psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech
Místo konání konference:
Olomouc
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků akce:
Evropská akce
Kód UT WoS:
EID:
Klíčová slova anglicky:
psychological distance; classroom climate; middle school
Popis v původním jazyce:
V příspěvku prezentujeme výsledky pilotní studie, která zkoumá vztah mezi sociální psychologickou vzdáleností a složkami třídního klimatu v předmětu třídního učitele na druhých stupních ZŠ. Sociální psychologickou vzdálenost interpretujeme jako míru vnímané kognitivní separace mezi self a mentálními reprezentacemi spolužáků. Tuto proměnnou měříme prostřednictvím grafického projektivního materiálu. Dále zjišťujeme psychologickou vzdálenost k třídnímu učiteli / učitelce a k předmětu, který vyučuje. Složky třídního klimatu (např. dobré vztahy, spolupráce, rovný přístup, soutěživost atd.) zjišťujeme nástrojem Klima školní třídy. Pilotní výzkum je explorativní povahy, statisticky analyzujeme vztahy mezi proměnnými. Výsledky napovídají existenci vztahů mezi sociální psychologickou vzdáleností mezi spolužáky a dobrými vztahy ve třídě, psychologickou vzdáleností žáků k předmětu třídního učitele a přenosem vědomostí, psychologickou vzdáleností od žáků k třídními učiteli a třídním klimatem. Vztahy je dále nutné ověřit v navazujícím výzkumu s využitím rozšířeného vzorku žáků a kombinované výzkumné metodologie.
Popis v anglickém jazyce:
In the paper, we present the results of a pilot study that examines the relationship between social-psychological distance and the components of the classroom climate in the subject of a class teacher at secondary school. Social psychological distance is interpreted as a measure of perceived cognitive separation between self and mental representations of classmates. We measure this variable through graphical projective material. Furthermore, we determine the psychological distance to the class teacher and to the subject he/she teaches. Classroom climate components (eg good relationships, cooperation, equal access, competitiveness, etc.) are identified with the School Class Climate tool. Pilot research is explorative, we statistically analyze the relationships between variables. The results suggest the existence of relationships between a social-psychological distance among classmates and good classroom relationships, a psychological distance of pupils to the class teacher subject and knowledge transfer, a psychological distance from pupils to class teachers, and class climate. Relationships must be further verified in follow-up research using an extended sample of students and a combined research methodology.
Seznam ohlasů
Ohlas
R01:
RIV/61988987:17250/20:A210270Y
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules